Framtidsfrågor

Lärare och förskollärare möter Sveriges framtid varje dag i klassrummen och på förskolorna.
Framtiden visar sig i elevernas ansikten.
Man kan se förskolans/skolans rum som en utsiktsplats.
Ett fönster mot framtiden.




Har vi råd att bemöta dessa människor med lärande återhållsamhet?

Har vi rätt att tysta dem som ska orda om demokrati och tala hållbar utveckling om 20 år?

Bör vi inte fråga dem vilka redskap de behöver här och nu för att ordna världen då och sen?

Har vi inte skyldighet att bejaka elevens motivation där den syns och där den visar sig?

Och bör vi inte fråga dem om de redskap de använder idag och vilka de tror sig använda i morgon?

Hur utveckla ett här och nu och förbereda för då och sen?

Vad och hur gör vi med vårt förvaltande just idag?

Hur syns vår nyfikenhet på det som ska komma?

Hur kan vi rusta, värna och utveckla så att individen här framför oss har redskap, mod och vilja att beträda världsliga arenor?

Hur ser vi på skolan/förskolan om tre år?

Hur är utvecklingen vid skolan/förskolan om 5 år?

Vad vet vi om skolans/förskolans uppdrag om 10 år?

Hur ser vi på lärandet i morgon?

// en lärare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0